Project Professionalisering Leersteun
Het Project Professionalisering Leersteun van de CLB’s kadert binnen een drieluik van projecten die gesubsidieerd worden door de Vlaamse Overheid met het oog op de opstart van het Decreet Leersteun in september 2023.
Dit project is ontstaan vanuit een dubbele probleemstelling: de huidige toeleidings- en financieringsmechanismen voor extra zorg en ondersteuning leiden tot:
- een toenemende druk op CLB’s zowel van ouders, scholen als welzijns- en gezondheidspartners enerzijds en
- de vaststelling dat er een drang is naar (over)diagnosticering en therapeutisering bij verschillende betrokkenen, mede omwille van die toeleidings- en financieringsmechanismen (bijv. in het kader van de opmaak van een verslag) anderzijds.
Dit project beoogt – in samenwerking met Prodia en de Permanente ondersteuningscellen (POC’s)- het versterken van de CLB’s in het bewust inzetten van consultatieve leerlingenbegeleiding, handelingsgericht adviseren en handelingsgerichte diagnostiek (met inbegrip van ICF-CY), als hefbomen om op deze probleemstelling antwoorden te bieden.
Om deze doelstelling te bereiken gaat het project professionalisering leersteun goede praktijken op vlak van consultatieve leerlingenbegeleiding, handelingsgericht adviseren en handelingsgerichte diagnostiek verzamelen, verfijnen en ontwikkelen. Dit gebeurt aan de hand van regionale lerende netwerken waar CLB-medewerkers van elk CLB van die regio aan mogen deelnemen. Op deze manier kunnen we goede praktijken met elkaar delen en van elkaar leren. De goede praktijken kunnen zo over heel Vlaanderen en Brussel heen geolievlekt worden.
Op donderdag 26 september 2024 vond het slotevent van dit project plaats in het Herman Teirlinckgebouw te Brussel. Hieronder kan je de materialen terugvinden van zowel het plenaire ochtend gedeelte als de diverse workshops in de namiddag.
- Plenaire deel voormiddag: presentatie
- workshops:
1. De kracht van verbinding: aan de slag ermee! (Sarah De Jaeger / Sofie Lambrechts)
Hoe zorg je er als CLB-medewerker voor dat de leerkracht zich versterkt voelt binnen de klaspraktijk? De kracht van verbinding is hierbij cruciaal .
Tijdens deze workshop reflecteren we op het eigen handelen en denken en oefenen we het erkennend luisteren. Daarnaast gaan we aan de slag met casussen om zicht te krijgen op de verschillende samenwerkingsrelaties en hoe hiermee om te gaan.
We wisselen ideeën uit hoe de aangebrachte tools en materialen kunnen meegenomen worden binnen jullie werking.
2. The Missing Link (Marleen Milleville & Anja Van Cauwenberghe)
Wil je de wereld van de leerkracht en de wereld van de CLB’er dichter bij elkaar brengen? The Missing Link helpt daarbij. Het is een website met materialen om bruggen te kunnen slaan tussen de onderwijsnoden van een leerling en het pedagogisch-didactisch handelen van de leerkracht. Daarom is het belangrijk om de taal van leerkrachten te begrijpen en te spreken. In onze workshop gaan we hiermee concreet aan de slag!
- Presentatie (enkel toegankelijk via login)
- Bijlage 1: Casus
- Bijlage 2: Raster
3. Samen met de leerkracht de ondersteuningsbehoeften in kaart brengen (Sarah Schaubroeck & Jente Jacob)
Hoe krijg je als CLB-medewerker zicht op de onderwijsleersituatie en hoe breng je de ondersteuningsnoden van een leerkracht in kaart?
In deze workshop gaan we aan de slag met de ‘Analyse Onderwijsleersituatie’, een goede praktijk die je als CLB-medewerker helpt om zicht te krijgen op de klas- en lespraktijk van de leerkracht én het effect hiervan op de betrokken leerling. Daarnaast gaan we aan de slag met de ‘Vragenlijst Ondersteuningsbehoeften’, een goede praktijk die je handvaten geeft om in gesprek te gaan met een leerkracht over zijn klas- en lespraktijk en samen de ondersteuningsbehoeften te formuleren.
4. Leraren activerend ondersteunen vanuit leervragen (Filip Dehaene / Daphne Cuypers / Floor Orroi)
We gaan aan de slag met verschillende concrete tools om gesprekken/overlegmomenten met leraren vorm te geven of verder te optimaliseren. Een aantal leidraden ontwikkeld door verschillende CLB’s komen hierbij verdiepend aan bod. Het GOL(L)D-concept ‘Gericht ondersteunen van Leraren in het Leren omgaan met Diversiteit’ vormt een rode draad. Je leert leerkrachten activerend te ondersteunen van hulpvraag naar leervraag. De leraar houdt de klasregie in handen maar wordt versterkt in zijn competentiegevoel.
5. SWV Unita getuigt: ‘Verkennende consultatie: voordelen en randvoorwaarden’ (Johan Vroegindeweij & Laetitia Bokestael)
Deze workshop is bedoeld voor directies en beleidsmedewerkers binnen de CLB-sector.
Johan Vroegindeweij, directeur van het Samenwerkingsverband Unita (NL), vertelt hoe zij enkele jaren geleden geleidelijk de overgang maakten van de vele HGD-trajecten naar het inzetten op ‘Verkennende Consultatie’ (gelijkaardig met ‘Consultatieve Leerlingenbegeleiding’ in Vlaanderen). In deze workshop legt hij uit waarom ze hiervoor kozen. Deze workshop focust zich op de gevolgen, voordelen en uitdagingen die deze overgangsbeweging met zich meebracht. Johan haalt tevens aan hoe je je eigen team en je onderwijspartners meekrijgt in het verhaal. Tenslotte wordt er tijd gemaakt voor reflectie naar de eigen lokale context van onze CLB’s.
6. Handelingsgericht SAMENwerken met onderwijspartners in verhoogde zorg en uitbreiding van zorg (Inge Lootens & Benedikte Timbremont)
Wil je als CLB samen met je scholen en andere onderwijspartners (bv ondersteuners of pedagogische begeleiders) een vorming organiseren? Dan kan HGW als gemeenschappelijke taal & mindset heel wat handvaten bieden om de samenwerking te ondersteunen. Hoe brengen we die uitgangspunten, die gekend zijn, concreet in de praktijk? We geven materialen en tools mee die effectief zijn gebleken in samenwerking met partners en cliënten.
Wens je hier meer informatie over? Neem dan contact op met: laetitia.bokestael@vrijclbnetwerk.be.