Doelen
In het kort
Aan de rechterkant van het Prodia-model staan de doelen: dit zijn doelen waarnaar de leerling kan streven zowel binnen als buiten de context van onderwijs. Wie of wat wil de leerling zijn of worden? Welke specifieke vaardigheden wil hij ontwikkelen?
Reflectiemomenten en schakelmomenten zijn hierbij cruciaal: ze doen een leerling stilstaan bij het perspectief dat hij voor ogen heeft. Het blijft altijd mogelijk om een andere weg in te slaan en doelen te verleggen. Hoe ouder de leerling wordt, hoe meer hij mee zijn eigen doelen bepaalt en zijn traject naar die doelen zelf in handen neemt.
Klik hier voor de volledige tekst
Aan de slag
- Doelen stellen binnen brede basiszorg en verhoogde zorg
- Doelen stellen binnen uitbreiding van zorg: integratie-en-aanbevelingsfase
- Doelen stellen bij handelen en evalueren o.b.v. een IAC- of OV4-verslag (onderwijsloopbaanperspectief)
Leer bij
- Kwaliteit van leven bij personen met een verstandelijke beperking
- PowerPoint workshop Doelen-Behoeften-Aanbevelingen
Nog meer weten
- Biesta G. (2018). De terugkeer van het lesgeven. Phronese uitgeverij
Inhoudsopgave
Vind sneller de inhoud waarin u geïnteresseerd bent op deze pagina: