Bouwsteen: Leerling en zijn functioneren
In het kort
Elke leerling heeft unieke eigenschappen, vaardigheden en toekomstverwachtingen. Het is belangrijk om te vertrekken vanuit het hier en nu en verder uit te bouwen en te versterken wat goed gaat. Het analyseren en in kaart brengen van problemen of belemmeringen is hierbij nooit een doel op zich.
Moeilijkheden kunnen we bovendien vaak herkaderen als vaardigheden die nog niet voldoende zijn ontwikkeld. Deze moeilijkheden bieden ook groeikansen aan de leerling om eventueel met gepaste ondersteuning en begeleiding verder aan de slag te gaan. We hebben vooral aandacht voor de positieve aspecten: de sterktes, vaardigheden en kwaliteiten van de leerling. Alhoewel de leerling steeds eigenaar is van zijn eigen ontwikkelingstraject, spelen betekenisvolle personen uit zijn omgeving zoals ouders en leerkrachten een belangrijk rol in het helpen exploreren van het traject. Zo kan de leerling verschillende keuzes maken die steeds meer richting en vorm geven aan zijn persoonlijke ontwikkeling. Het individueel intern kompas krijgt stilaan meer vorm. Leerlingen met een stevig verankerd intern kompas hebben een aantal waarden, doelen en interesses waar ze ten volle achter staan en die richtinggevend zijn bij keuzemomenten. Ook de belevingswereld van de leerling, niet alleen wat hij denkt maar ook wat hij voelt, is een belangrijke bron voor het begrijpen van situaties, het formuleren van doelen, het maken van keuzes en het zoeken naar oplossingen.
Klik hier voor de volledige tekst
Aan de slag
- webbrowser ICF-CY (kies voor ICF-CY)
- De ernst van probleemgedrag volgens de criteria van Rutter
Leer bij
Nog meer weten
- Germeijs, V., Schaubroeck, S., & Milleville, M. (2024). De zin en onzin van labels in onderwijs. Wetenschappers op zoek naar een modus vivendi. Caleidoscoop, 36(3), 14-23.
- Lees de theoretische delen van de specifieke diagnostische protocollen.
- Nederlands Centrum voor Jeugdgezondheid. Ontwikkelingsaspecten en omgevingsinteracties.
- Struyven, K., Baeten, M, Kyndt, E., & Sierens, E. (2020). Groot worden. De ontwikkeling van baby tot adolescent. Lannoo Campus.
- Dejonckheere, P. (2020). Ontwikkelingspsychologie voor het basisonderwijs. Acco.
- Vlaamse Wetenschappelijke Vereniging voor Jeugdgezondheidszorg – Thema’s
Inhoudsopgave
Vind sneller de inhoud waarin u geïnteresseerd bent op deze pagina: