Theoretisch deel: Cognitief zwak functioneren
Uit welke theoretische achtergrond over cognitieve en adaptieve vaardigheden en over verstandelijke beperking kan ik putten om zorg te bieden aan leerlingen?

In het kort
wordt nog aangevuld
Opbouw theoretisch deel
1. Relevante ontwikkelingsaspecten en verschijningsvorm
- Ontwikkeling van cognitieve vaardigheden
- Ontwikkeling adaptieve vaardigheden
- Mogelijke problemen in de ontwikkeling van adaptieve en cognitieve vaardigheden
- Verschijningsvorm verstandelijke beperking
2. Definities en begrippen
- Intelligentie
- Cognitieve vaardigheden
- Adaptief gedrag
- Globale ontwikkelingsachterstand
- Verstandelijke beperking
- Klinisch oordeel
3. Classificatie
- Dimensionele classificatie
- Categoriale classificatie
4. Etiologie
- Categorieën van factoren
- Tijdstip van voorkomen
5. Positieve aspecten en ondersteunende factoren
- bij de leerling zelf
- in de omgeving
Klik hier voor de volledige tekst van het theoretisch deel bij het protocol Cognitief zwak functioneren.

Klik op een fase om te navigeren door het zorgcontinuüm.
Aan de slag
Leer bij
- Kennisclip Mindset
- Kennisclip cognitief functioneren
- Kennisclip klinisch oordeel
- Bijlage Cognitieve ontwikkelingstheorieën
- Bijlage Modellen van begaafdheid
- Ontwikkeling van cognitieve vaardigheden
Nog meer weten
- Bijlage Multidimensioneel model verstandelijke beperking AAIDD
- Voor een overzichtelijk schema van Ontwikkelingsaspecten en Omgevingsinteractie kan je ook een kijkje nemen op de website van het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid.
Inhoudsopgave
Vind sneller de inhoud waarin u geïnteresseerd bent op deze pagina: