Kracht van verbinding

Op deze pagina wordt een overzicht gegeven van de goede praktijken zoals ontwikkeld vanuit het Project Professionalisering Leersteun

Noden

Bij elk van de kernopdrachten van een CLB-medewerker is het samenwerken met de (onderwijs)partners essentieel. In dit document focussen we ons op de verbinding tussen CLB-medewerkers en scholen. In elke fase van de samenwerking met scholen is verbinding maken cruciaal en een voorwaarde om tot verbetering te komen. We willen hiermee niet beweren dat het de enige voorwaarde is, want ook bijvoorbeeld de mate waarin rollen duidelijk zijn en er gemeenschappelijke taal gehanteerd wordt, zijn bepalend in die samenwerking.

Het zich bewust zijn van het belang van een goede verbinding is één ding. Het andere is dit in de praktijk brengen. Daarvoor zijn heel wat tools en kaders voorhanden. Toch geven CLB-medewerkers aan dat het in de praktijk vaak zoeken blijft om verbindend te zijn.

Specifiek in de samenwerking met scholen, stellen CLB-medewerkers zich nogal eens volgende vragen:

  • ‘Hoe zorg ik ervoor dat een leerkracht[1] met mij als CLB-medewerker in overleg wil gaan over zijn[2] klaspraktijk en zijn pedagogisch-didactisch handelen?’
  • ‘Hoe zorg ik er als CLB-medewerker voor dat leerkrachten niet plat geslagen worden door mijn goedbedoelde en onderbouwde adviezen?’
  • ‘Hoe krijg ik mandaat bij de leerkracht om überhaupt adviezen te geven?’
  • ‘Hoe kan ik met leerkrachten in gesprek gaan zodat ze ook werkelijk aan de slag gaan met de besproken aanpak?’

Doel

Aan de hand van onze goede praktijk ‘De kracht van verbinding’ willen we de CLB-medewerker inspireren over hoe hij in verbinding kan gaan met leerkrachten met het oog op een gedragsverandering en groei bij de leerkracht, voelbaar tot op de klasvloer zodat er meer kansen gecreëerd worden voor de leerling(en).

Om dit doel te bereiken hebben we 4 onderdelen uitgewerkt:

  1. Theoretische kaders
  2. Aan de slag met hulpzinnen en voorbeeldvragen
  3. Waaier
  4. Filmpje

Inhoudsopgave

Vind sneller de inhoud waarin u geïnteresseerd bent op deze pagina:

  1. Noden
  2. Doel