Theoretisch deel: Lezen en Spellen
Uit welke theoretische achtergrond over leren lezen en spellen, de ontwikkeling van lezen en spellen, lees- en spellingsproblemen en dyslexie kan ik putten om zorg te bieden aan leerlingen?
![](https://prodiagnostiek.be/wp-content/uploads/2023/09/prodia-icon-ls-green.png)
In het kort
wordt nog aangevuld
Opbouw theoretisch deel
1. Relevante ontwikkelingsaspecten en verschijningsvorm
- Ontwikkelen van geletterdheid
- Het proces van het leren lezen en spellen op woordniveau
- Mogelijke problemen bij het leren lezen en spellen
- Dyslexie
- Dyslexie en het leren van vreemde talen
- Meertalige leerlingen en lees- en spellingontwikkeling
2. Definities en begrippen
- Leerproblemen
- Leerstoornis
- Dyslexie
3. Classificatie
- Dimensionele classificatie
- Categoriale classificatie
- Comorbiditeit en differentiaal-diagnostiek
- Prevalentie
- Prognose
4. Etiologie
- Fonologische problemen
- Tekorten in informatieverwerking
- Executieve disfuncties
5. Positieve aspecten en ondersteunende factoren
Klik hier voor de volledige tekst van het theoretisch deel bij het protocol Lezen en Spellen.
![Zorgcontinuüm SDP Lezen en Spellen](https://prodiagnostiek.be/wp-content/uploads/2023/10/prodia-3-1.png)
Klik op een fase om te navigeren door het zorgcontinuüm.
Aan de slag
- wordt op een later tijdstip aangevuld.
Leer bij
- wordt op een later tijdstip aangevuld.
Nog meer weten
Inhoudsopgave
Vind sneller de inhoud waarin u geïnteresseerd bent op deze pagina: