Onderzoek
CLB heeft regie, maar voert niet noodzakelijk alle onderzoek zelf uit.
Betrek leerling, ouders, school: benut hun deskundigheid en ervaring!
Betrek zo nodig externen.
Aandachtspunten (zie kwaliteitscheck):
- Doelgerichtheid
- Geschiktheid onderzoeksmiddel
- Aandacht voor positieve factoren (kind & context)
- Handelingsgerichtheid
Kwaliteit: (cultuur)fair, psychometrische eigenschappen, voorbereiding en uitvoering
Bekijk ook de informatie over de Onderzoeksfase in onze online leermodule Handelingsgerichte diagnostiek.
Opbouw
Doelen
In de onderzoeksfase is het doel de onderzoeksvragen beantwoorden, hiermee kan je uitmaken of hypotheses aanvaard, verworpen of aangehouden worden. De antwoorden moeten je op weg helpen om de hulpvragen te beantwoorden en zicht te krijgen op doelen en behoeften.
ICF-CY
Overzicht houden over verzamelde informatie
ICF-CY helpt ons overzicht te behouden tijdens het onderzoek. We weten wat we willen onderzoeken en hoe we het onderzoek willen aanpakken. Bij het verwerken van de onderzoeksresultaten gaan we na wat deze ons leren over de verschillende componenten.
Leer meer over ICF-CY in deze leermodule.
Kwaliteitscheck
Download hier de kwaliteitscheck adviesfase.
We weten wat we gaan onderzoeken | O |
O | De doelen van ons onderzoek zijn handelingsgericht (het onderzoek geeft ons handvatten voor het handelen) |
O | We bereiden het onderzoek grondig voor |
O | We bepalen op voorhand criteria voor aanvaarden, behouden of verwerpen hypothesen |
O | We zoeken actief naar positieve factoren en mogelijke oplossingen |
O | We betrekken leerling, ouders en school bij het onderzoek |
We maken een keuze van onderzoeksmiddelen | O |
O | We gebruiken niet meer onderzoeksmiddelen dan nodig |
O | We kennen de kwaliteit van de instrumenten : psychometrisch en cultuurfair |
O | Naast meting verkennen we ook andere onderzoeksmiddelen |
O | Het onderzoek vindt plaats in de context waar problemen zich voordoen |
Tools
Een paar tools om je verder te helpen…
- Leer meer over de HGW-uitgangspunten in deze leermodule.
- Een lijstje om je onderzoeksfase te checken (PVOC Oost-Vlaanderen): overzichtsdocument voor het hele HGD-traject
- Een leidraad om bij de hand te nemen tijdens de onderzoeksfase: HGD-oefenformulier Onderzoeksfase
- Een overzicht om de selectie, afname, interpretatie en terugkoppeling van een diagnostisch instrument kwaliteitsvol uit te voeren: Kwaliteitscheck diagnostisch instrument.
Volgende methodes kunnen worden gecombineerd:
- gespreksvoering binnen leerlingbegeleiding
- (gerichte) observatie
- analyse van materiaal uit (de dossiers van) de school en het CLB en eventueel van externen
- een bepaalde aanpak uitproberen en het effect ervan nagaan
- meting (gestandaardiseerde vragenlijsten en testen). Zie overzicht diagnostisch materiaal:
- medisch onderzoek tijdens een consult door de CLB-arts of paramedisch werker
Bij de protocollen cognitief functioneren zijn er tabellen voor wat en hoe onderzoeken bij cognitief zwak functioneren en tabellen voor cognitief sterk functioneren. De verschillende onderzoeksmethodes zijn hierin opgenomen.