Handelingsgericht Samenwerken
De 7 uitgangspunten van Handelingsgericht Werken
De zeven uitgangspunten vormen de essentie van Handelingsgericht Werken (HGW). Aan de hand van de uitgangspunten kan je de handelingsgerichtheid van diagnostiek en begeleiding aftoetsen. De uitgangspunten hangen onderling sterk samen. Streef daarom steeds álle uitgangspunten na.
Doelgericht werken
Elke handeling, elke stap wordt ondernomen in functie van een afgesproken doel. Doelen zijn de eerste stap bij het formuleren van onderwijsbehoeften, zowel voor de klas, als voor subgroepjes, als voor de individuele aanpak van leerlingen. Ze geven aan waar we naartoe willen en bepalen welke informatie nodig is om efficiënt te handelen. Bovendien worden ze gebruikt om de aanpak regelmatig te evalueren.
Transactioneel (wisselwerking en afstemming)
Er is een voortdurende wisselwerking tussen de leerling en zijn omgeving. Vanwege de samenhang en onderlinge beïnvloeding spreekt men daarbij van ‘transacties’ in plaats van ‘interacties’. Die wederzijdse beïnvloeding vraagt om afstemming. Het begrip ‘match’ heeft betrekking op de mate waarin de aanpak van een leraar of ouder passend is bij de behoeften van een kind/jongere. Bij een goede ‘match’ lukt het de leerkracht en de ouders om af te stemmen op dat wat de leerling/hun kind nodig heeft. Bij een ‘mismatch’ lukt dat nog niet, met als gevolg een problematische situatie. Een leer- of gedragsprobleem is niet te wijten aan het kind/de jongere óf aan de omgeving. Er is iets mis in de afstemming.
Onderwijs- en opvoedingsbehoeften staan centraal
Analyse, diagnostiek, advisering en begeleiding richten zich op wat een leerling nodig heeft (aanpak) om een doel te bereiken in plaats van wat een leerling heeft (diagnose, stoornis). Het gaat daarbij om wat deze leerling, van deze ouders, in deze klas, bij deze leerkracht op deze school de komende periode nodig heeft om doelen te bereiken. Onderwijs- en opvoedingsbehoeften beschrijven in eerste instantie het wenselijke aanbod. Betrokkenen bespreken vervolgens wat ze hiervan al bieden, wat nog niet en in hoeverre het voor hen haalbaar is om die extra’s te bieden.
De leerkracht en de ouders doen er toe
Leerkrachten realiseren passend onderwijs en leveren daarbij een cruciale bijdrage aan een positieve ontwikkeling van leerlingen op het gebied van leren, werkhouding en sociaal-emotioneel functioneren. Dat geldt zowel voor het omgaan met de diversiteit in de klasgroep (bijvoorbeeld preventie en differentiatie) als voor het omgaan met meer specifieke behoeften van leerlingen. Evenzeer hebben ouders invloed op het schoolsucces van hun kinderen. Hun bijdrage aan de schoolloopbaan van hun kind is essentieel. Zij kunnen het onderwijs ondersteunen maar het ook – onbedoeld of onbewust – ondermijnen.
Positieve aspecten benutten
Positieve aspecten van leerlingen, leraren, groepen/klassen, scholen en ouders zijn – naast problematische aspecten – nodig om een situatie te begrijpen, doelen te formuleren en een succesvolle interventie te kiezen. De focus ligt hierbij zowel op kansen en krachten als op uitzonderingen en succesvolle aanpakken. Het positieve versterken, talenten verder ontwikkelen, leidt tot betere resultaten dan het zwakke of negatieve ombuigen. Situaties waarin problemen niet voorkomen bieden aangrijpingspunten om te handelen.
Constructief Samenwerken
CLB-medewerkers, leerlingen, leerkrachten, ouders en eventueel andere betrokkenen participeren als partners, elk vanuit hun eigen deskundigheid en verantwoordelijkheid. Gezamenlijk bespreken ze wat goed gaat en wat moeizaam (overzicht), analyseren ze de situatie (inzicht) en zoeken ze gericht naar een aanpak die werkt (uitzicht). Leerkrachten en CLB-medewerkers zijn professionals. Ouders zijn ervaringsdeskundigen en verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kind. De leerling is (ongeacht zijn leeftijd) een belangrijke partner als mederegisseur van zijn eigen ontwikkeling. De manier waarop hij zichzelf ziet, bepaalt zijn gedrag en motivatie om te veranderen. Hij heeft zelf vaak goede verklaringen en simpele oplossingen
Systematisch en transparant
Eerst denken, dan doen is de rode draad doorheen HGW en HGD. De uitgangspunten van handelingsgericht werken zijn systematisch verwerkt in de verschillende fasen van het handelingsgericht diagnostisch traject. De richtlijnen van HGD zijn geen bindende regels maar een kader voor besluitvorming. Ze worden meegenomen als overwegingen bij het – samen met betrokkenen – beantwoorden van vragen en nemen van beslissingen. Binnen het HGD-kader blijft de ruimte behouden voor de inhoudelijke kennis van het multidisciplinair CLB-team.
Aan de slag
- Tips constructief samenwerken
- Prodiabrief: Ouders doen ertoe! Ontdek tips voor de samenwerking tussen ouders en CLB!
- Met wie zit ik rond de tafel?: materiaal van Ouders voor Inclusie rond de rollen bij het waarmaken van een inclusief traject
Leer bij
- Leermodule: Handelingsgericht Werken
- Doelstellingen: kennismaken met Handelingsgericht Werken als denkkader; inzicht krijgen in de zeven uitgangspunten en hoe ze samenhangen.
- Leermodule: Handelingsgerichte Diagnostiek
- Doelstellingen: reflecteren over je attitudes rond diagnostiek; kennis over handelingsgerichte diagnostiek vergroten; vaardigheden verbeteren; inhouden uit het Algemeen Diagnostisch Protocol (ADP), meer specifiek uit de fase Uitbreiding van Zorg, onder de knie krijgen.
Nog meer weten
Topunt: Handelingsgericht Werken / Handelingsgerichte Diagnostiek
Inhoudsopgave
Vind sneller de inhoud waarin u geïnteresseerd bent op deze pagina: