Onthaal en vraagverheldering
In het kort
Het onthaal is het eerste contact tussen het CLB en de leerling, de ouders, de school en/of de netwerkpartner(s) rond een leerlinggebonden vraag. Een hulpvraag kan via verschillende wegen en op verscheidene manieren tot bij het CLB komen. Zo kunnen hulpvragen tot bij het CLB komen via het schoolteam, de leerling, de ouders… Zij kunnen een CLB-medewerker aanspreken op school, via de CLB-chat, tijdens het systematisch contactmoment, via mail, per telefoon…
Bij het verhelderen van de vraag werkt het CLB samen met de hulpvrager om de problemen van de leerling systematisch in kaart te brengen. Een vraagverheldering kan bij verschillende betrokkenen plaatsvinden.
De vraagverheldering heeft steeds als doel het vervolgaanbod te verkennen. Hierbij toetst het CLB af welke kernactiviteit(en) al dan niet aangewezen is/zijn bij de aangemelde problemen. Deze inschatting gebeurt zowel wanneer de vraag rechtstreeks wordt gesteld door de school, de leerling en/of de ouders als wanneer een vraag wordt gesteld vanuit de werking als brede instap Integrale Jeugdhulp. Het CLB kan in deze fase vanuit de vraagverheldering beslissen om een bijkomende kernactiviteit in te zetten: een handelingsgericht diagnostisch traject, een handelingsgericht advies, begeleiding en draaischijffunctie. Deze verschillende kernactiviteiten kunnen afzonderlijk, gezamenlijk circulair en/of gelijktijdig worden ingezet.
Klik hier voor de volledige tekst uit het Algemeen Diagnostisch Protocol
Aan de slag
- Gespreksvoering binnen leerlingenbegeleiding
- Rechtspositie en hulpverleningshouding
- WatWat: wat doet het CLB? Met welke vragen kan ik er terecht?
- WatWat: Wat is beroepsgeheim?
Leer bij
- Leermodule: Handelingsgericht werken: De HGW-uitgangspunten
- Grabbelbox participatie
- Communicatie met ouders (Diversiteit in Actie)
Nog meer weten
Keer terug naar de Teamtool
Inhoudsopgave
Vind sneller de inhoud waarin u geïnteresseerd bent op deze pagina: